30 januari 2015

Värme till världens bebisar

För några år sedan startade bokförlaget Libris tillsammans med tidningen Dagen (och kanske någon mer aktör) aktiviteten Värma liten. Det handlade om att sticka, virka och sy kläder och tillbehör till bebisar i världen som behövde det. Från början handlande det mycket om mössor, som är viktig även för nyfödda barn i varma länder.

Jag hakade på det där och satte igång att sticka och virka bebisplagg och filtar. Och trots att åren gått och Värma liten nog inte finns som projekt längre fortsätter jag med handarbetet till förmån för världens bebisar. Alltid finns det hjälporganisationer som tar emot det man gjort och ser till att det når behövande.

Detta är ett enkelt och meningsfullt sätt att hjälpa andra. Om det så bara blir en mössa eller en filt som man kan knåpa ihop så kommer just den mössan eller den filten att göra skillnad för en mamma och hennes bebis. Det är stort.

Jag har inte fört bok över hur mycket jag gjort och skickat iväg. Inte är det heller särskilt imponerande med tanke på behoven i världen. Men visst värmer det att veta att det finns flera världsmedborgare som fått lite värme genom de plagg som skapats i mina händer.


Jag kommer säkert tillbaka till detta för mig kära ämne fler gånger här i bloggen.

Inga kommentarer: